Posted on

MiniCRM sau micul urias al aplicatiilor pentru managementul relatiilor cu clientii

Da, trebuie sa marturisesc…
Sunt un fan inrait al aplicatiilor CRM, o parte din cariera mea dedicand-o crearii si implementarii de aplicatii pentru managementul clientilor din perspectiva vanzarilor a suportului si a marketing-ului.

Am avut posibilitatea sa lucrez cu Siebel, Salesforce, MS CRM, AnytimeCRM dar si cu versiunile de aplicatii free de la SugarCRM, vTiger si Zurmo.
Cand am fost contactat de catre Anca Bandac de la MiniCRM cu rugamintea de a evalua solutia si a scrie un articol pe aceasta tema am fost foart bucuros dar mai ales curios.

O surpriza placuta

Sunt multe aspecte care te iau prin surprindere, la modul placut, atunci cand este vorba de aceasta aplicatie. Are un aspect simplu dar nu simplist, este usor de utilizat, se integreaza cu o gramada de servicii moderne, poti rapid sa introduci date, dar si sa le exporti la fel de usor.

Dupa prima ora de utilizare m-am ridicat de la calculator cu un sentiment de multumire.

Mi-am zis, iata niste oameni care au inteles cum se face treaba!

De ce am spus asta?

Motivul este unul simplu: In experienta mea am vazut ca exista o lipsa de echilibru intre cat de mult expunem capabilitatile aplicatiei catre utilizatorii finali si cat de mult folosesc utilizatorii din ele.

Arata-le prea putin intr-un ecran si vor spune ca aplicatia este complicata pentru ca trebuie sa faci multe click-uri pana cand ajungi sa introduci toate datele in aplicatie. Arata-le prea mult si vor spune iar ca este complicata pentru ca sunt coplesiti si pentru ca si-au pierdut concentrarea.

Se pare ca intr-un fel, cei de la MiniCRM au gasit mixul perfect. Nu esti coplesit de multitudinea de informatii, in acelasi timp toate par a fi la locul lor. Este aceeasi senzatie pe care o ai cand utilizezi aplicatii pe un Mac.

Screen Shot 2015-05-06 at 08.20.39

Desi prezentarea este simpla, tot ce ai nevoie sa faci este posibil, pentru ca puterea este acolo undeva dedesupt asteptand sa fie scoasa la lumina atunci cand este nevoie.

Ca sa intelegeti ce vreau sa spun, priviti mai jos la modul de operare a unei oportunitati in sistem.

Screen Shot 2015-05-06 at 08.47.13

4 (Patru) dintr-o lovitura

Ceea ce te ia prin surprindere cand folosesti pentru prima data MiniCRM este faptul ca Oportunitatea, Leadul-ul, Contactul si Firma sunt operate unitar adica “merg impreuna”.

Atunci cand pornesti de la “Zero” aceasta abordare iti salveaza foarte mult timp. De aceea cred ca pentru anumite procese de vanzare MiniCRM este un “time saver” important.

Pentru alte procese, unde gradul de sofisticare este redus se pare ca este destul de contra-intuitiv ideea ca daca vrei sa creezi clienti cu contacte in aplicatie trebuie de fapt sa creezi oportunitati intr-un anumit status (Close the sale), iar daca vrei sa consulti lista de contacte trebuie sa exporti un filtru…

Hmmm… e posibil sa te obisnuiesti rapid cu aceasta abordare, cel putin asa sustine Attila Bencze de la MiniCRM, insa eu nu am folosit aplicatia suficient de mult incat sa ma obisnuiesc cu aceste conventii.

Cu bune si cu rele, cred ca asta este cel mai important lucru de care oamenii si-l amintesc cand vine vorba de MiniCRM: Posibilitatea de a lucra pe 4 entitati in aceeasi fereastra.

Cui i se adreseaza MiniCRM?

Dupa ce am finalizat explorarea aplicatiei am decis sa apelez si la un demo profesionist, doar ca sa-mi confirm intelegerea proprie.

Pe durata prezentarii am primit confirmarea faptului ca aplicatia tinteste companiile mici si mijlocii. De asemenea mi-a fost mentionat faptul ca “Start-up-urile” fac parte din clientii loiali ai MiniCRM.

Nu este de mirare daca te gandesti ca este vorba de companii de multe ori mici dar cu idei mari si care sunt decise sa fructifice la maxim avantajele tehnologiei pentru a se dezvolta rapid.

Desi aduce o abordare simplificata si usureaza munca utilizatorului final, se pare ca doar userii mai “Savy” din punct de vedere ai tehnologiei ar putea sa fructifice complet potentialul oferit de integrarea cu alte servicii cloud.

Ce sa-i faci… Alta generatie de antreprenori, alte aplicatii, alte oportunitati!
Integrarea cu alte servicii cloud

Un lucru e clar. Echipa MiniCRM si-a fixat un obiectiv de diferentiere cand vine vorba de integrarea cu alte servicii.

Puteti sa intrati in aplicatie utilizand numele de utilizator si parola contului de Gmail ceea ce va scuteste de a mai tine minte inca o parola.

In plus aplicatia este integrata cu calendarul Google si exista posibilitatea de a relationa direct mesajul din fereastra de editare Gmail cu o oportunitate. Marfa! Ca sa ducem pana la capat ideea, imaginati-va ca lucrati in CRM si ca activitatile importante apar direct in calendarul de pe telefon (daca folositi Android).

Ce ziceti? E tare sau foarte tare?

Nu in ultimul rand am observat ca exista si aplicatie dedicata pentru Android disponibil in Google Play, desi nu am avut inca ocazia sa o folosesc. De aceea va invit s-o incercati singuri.

Alta implementare interesanta este atasarea de fisiere direct din Dropbox, o alta functionalitate care face viata utilizatorilor mai usoara.

Stiu ce-o sa spuneti… Astfel de idei au mai aparut si inainte, ca nu e nimic special dar totusi, pentru o aplicatie de acest nivel este un lucru remarcabil.

Si sa nu uitam ca experienta utilizatorului este mai importanta ca orice atunci cand vorbim de CRM-uri.

Screen Shot 2015-05-09 at 06.58.42

Variante disponibile si pret

Aplicatia este disponibila doar in cloud, regim Saas, adica cu abonament lunar pentru fiecare utilizator.

Exista mai multe pachete de start in functie de capabilitatile oferite, dar in principiu de plateste in jur de 15 Euro / utilizator / luna, valoare care scade la versiunea Professional.

Screen Shot 2015-05-09 at 06.57.47

Mda… ceva mai mult decat cred eu ca ar trebui ca sa produca atractie nebuna in piata tinta, totusi semnificativ mai putin decat preturile altora.

Se pare ca de data asta dincolo era mai scump 🙂

Pro si contra

Super tare:

  • Usurinta mare in utilizare prin integrarea procesarii datelor intre Contact, Lead, Oportunitate si Cont client (Account) . Pentru domeniile de activitate in care din punct de vedere al vanzarilor facem potential o singura vanzare semnificativa catre un client
  • Integrarea cu Gmail, Google Calendar, Dropbox si Excel.
  • Unul din cele mai prietenoase moduri de a scoate datele din sistem prin utilizarea filtrelor si exportul in Excel. In trecut cu multe din sistemele cu care am lucrat m-am confruntat cu aceasta problema, introducere greoaie si posibilitate de export redusa, de multe ori exportul fiind efectuat doar de catre niste administratori de aplicatie cu cunostinte foarte avansate.

Asa si asa:

  • Pretul: Combinatia de pret (15 Euro / utilizator MiniCRM) mi se pare un pic cam mare pentru un segment care este dispus sa plateasca pana in 10 Euro / utilizator / luna, maxim 50 Euro/ echipa de vanzari dar sa speram ca echipa de management va veni cu o oferta competitiva pentru piata din Romania
  • Din mule puncte de vedere MiniCRM este inaintea timpurilor pentru segmentul pe care il vizeaza, asta inseamna ca desi va castiga fani inraiti s-as putea ca acestia sa foloseasca doar o parte din capabilitati
  • Avantajul de a lucra simplificat s-ar putea sa fie chiar problema cu care se va confrunta MiniCRM pentru a intra puternic in main-stream acolo unde Salesforce.com si Microsoft CRM fac regula.

Limba Romana si localizarea

Din cate am vazut, la acest moment nu exista o traducere in limba romana a aplicatiei. Pentru mine personal nu este o problema si probabil multi utilizatori din segmentul tanar de varsta se vor descurca rezonabil, totusi pe termen lung am vrea sa vedem un “commitment” mai mare din partea vendorului pentru piata din Romania. Mai ales ca vendorul vine de la Budapesta. Oricum un reprezentant al companiei m-a asigurat ca se lucreaza intens la traducere.

De asemenea anumite zone ale aplicatiei au nevoie si de localizare adica de implementarea de formate specific (cum ar fi partea de facturare)

Oportunitatea MiniCRM

MiniCRM se va lupta nu doar cu granzii pietei de CRM (Salesforce, Microsoft) , cu jucatorii locali (CAS Software, Pluriva, Soft One) dar si cu alternativele free de care aud ca sunt folosite tot mai des (SugarCRM vTiger si Zurmo).

Cred ca o sa-si gaseasca rapid clienti in randul start-up-urilor si a companiilor nemultumite de solutiile prea complicate de CRM pe care le-au ales in acest moment pentru compania lor.

Totusi vanzarea de CRM-uri nu este una usoara (I’ve got scars to prove it!) si pentru ca MiniCRM este inca la inceput o sa mai curga ceva apa pe Dunare pana va “prinde” o cota de piata semnificativa.

As folosi MiniCRM ca sa-mi conduc echipa de vanzari daca as pleca de la zero?
Desigur!

Le doresc celor de la MiniCRM mult succes si le tin pumnii.

In definitiv doar clientii au de castigat daca furnizorii lor ofera aplicatii usor de folosit.

Marian Stirbescu

Product Manager si Trainer Axioma Solutions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *